Komisja Europejska ogłosiła DODATKOWY konkurs wniosków o dofinansowanie projektów typu „Partnerstwa strategiczne” dla Kształcenia i szkolenia zawodowego, dotyczący gotowości do prowadzenia edukacji cyfrowej (Partnerships for Digital Education Readiness).
Termin składania wniosków do NA: 29 października 2020 r. godz. 12:00 czasu obowiązującego w Brukseli.
Projekty mogą trwać od 12 do 24 miesięcy i muszą się rozpocząć między 1 marca a 30 czerwca 2021 r.
Szczegółowe informacje znajdują się w Corrigendum do Przewodnika po programie Erasmus+ na rok 2020 na stronie KE.
Akcja 2 „Partnerstwa strategiczne” w programie Erasmus + stwarza instytucjom edukacyjnym możliwość rozwoju w wyniku podjęcia międzynarodowej współpracy z innymi interesariuszami kształcenia i szkolenia zawodowego, w tym z przedsiębiorstwami. Partnerstwo z udziałem m.in. trzech podmiotów z trzech różnych krajów programu realizuje projekt, a w nim opracowuje innowacyjne rezultaty lub wymienia się swoim doświadczeniem i dzieli się dobrymi praktykami w wybranej przez siebie dziedzinie kształcenia lub szkoleń zawodowych
Celem takiej współpracy jest poprawa jakości działań edukacyjnych w zakresie kształcenia i szkoleń zawodowych oraz ich lepszego dostosowania do potrzeb rynku pracy i wymagań pracodawców.
Typy projektów partnerstw strategicznych
Projekty nakierowane na opracowanie, wdrożenie lub adaptację innowacyjnych rezultatów edukacyjnych, szkoleniowych, dydaktycznych oraz na intensywne upowszechnienie powstałych rozwiązań i produktów (zwanych rezultatami pracy intelektualnej). Przykładowe wymierne rezultaty projektów partnerstw na rzecz innowacji: moduły szkoleniowe, treści szkoleniowe w formie e-learningowej, raporty porównawcze, studia przypadku, materiały dydaktyczne, podręczniki, przewodniki szkoleniowe, instrukcje, procedury w zakresie uznawania efektów kształcenia, materiały do nauki języków obcych ukierunkowane na języki specjalistyczne.
Projekty mające przede wszystkim wspierać organizacje w tworzeniu i rozwijaniu sieci współpracy, podnoszeniu umiejętności i możliwości działania na poziomie międzynarodowym poprzez wymianę, porównywanie różnych pomysłów, rozwiązań, praktyk i metod pracy.
Beneficjenci
Partnerstwa zawierać mogą instytucje kształcenia i szkolenia zawodowego z krajów uczestniczących w programie Erasmus+:
- szkoły zawodowe,
- centra kształcenia praktycznego,
- ośrodki doskonalenia nauczycieli,
- uczelnie wyższe,
- przedsiębiorstwa,
- organizacje pracodawców,
- partnerzy społeczni,
- fundacje,
- stowarzyszenia branżowe,
- izby rzemieślnicze,
- władze lokalne i regionalne.
Priorytety
Projekt musi być zgodny z wybranymi priorytetami partnerstw strategicznych w sektorze kształcenie i szkolenia zawodowe lub priorytetami horyzontalnymi. Na rok 2020 wyznaczono następujące priorytety dla ww. sektora:
Rozwijanie partnerstw wspierających tworzenie i wdrażanie strategii umiędzynaradawiania organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego w celu zapewnienia niezbędnych mechanizmów wsparcia oraz ram umownych promujących wysoką jakość mobilności pracowników i osób uczących się w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego, w tym uznawalność efektów kształcenia; rozwijanie usług pomocy studentom celem wsparcia umiędzynarodowienia i mobilności osób uczących się w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego poprzez działania mające na celu informację, motywację, przygotowanie i ułatwienie integracji społecznej osobom uczącym się w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego w kraju przyjmującym, przy jednoczesnym zwiększeniu świadomości międzykulturowej i aktywności obywatelskiej.
Rozwijanie partnerstw mających na celu promowanie uczenia się opartego na pracy, we wszystkich formach, oraz w szczególności wdrażanie zalecania Rady dotyczącego Europejskich ram jakości i efektywności praktyk zawodowych. Te partnerstwa mogą także mieć na celu opracowywanie nowych treści szkoleniowych i wspólnych kwalifikacji w kształceniu i szkoleniu zawodowym, integrujących okresy uczenia się opartego na pracy, w tym możliwości zastosowania wiedzy w praktycznych sytuacjach w miejscu pracy, a także włączanie w miarę możliwości międzynarodowych doświadczeń mobilności.
Poprawa jakości kształcenia i szkolenia zawodowego poprzez zapewnienie ciągłego przepływu informacji zwrotnych, umożliwiającego dostosowanie kształcenia i szkolenia zawodowego, w tym tworzenie lub testowanie systemów monitorowania losów absolwentów w ramach systemów zapewniania jakości zgodnie z zaleceniem Rady dotyczącym monitorowania losów absolwentów oraz zaleceniem w sprawie Europejskich ram odniesienia na rzecz zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym (EQAVET).
Zwiększenie dostępu do szkoleń i kwalifikacji dla wszystkich, ze szczególnym uwzględnieniem osób o niskich umiejętnościach zawodowych poprzez ustawiczne kształcenie i szkolenie zawodowe, w szczególności poprzez podniesienie jakości, podaży i dostępności ustawicznego kształcenia i szkolenia zawodowego, poświadczanie uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, promowanie uczenia się w miejscu pracy, zapewnienie efektywnego i zintegrowanego poradnictwa zawodowego oraz elastycznych i drożnych ścieżek kształcenia; obejmuje to rozwijanie partnerstw pomiędzy małymi, średnimi i micro przedsiębiorstwami oraz organizatorami kształcenia i szkolenia zawodowego mających na celu promocję centrów wspólnych kompetencji, sieci kształcenia, wsparcie łączenia zasobów oraz zapewnienie wstępnego i ustawicznego szkolenia ich pracowników.
Dalsze doskonalenie kompetencji kluczowych w dziedzinie wstępnego i ustawicznego kształcenia i szkolenia zawodowego (zwłaszcza umiejętności czytania i pisania, rozumowania matematycznego, umiejętności cyfrowych oraz językowych),
w tym wspólnych metod wprowadzania tych kompetencji do programów nauczania, oraz osiągania, realizowania i oceny efektów kształcenia bazującego na tych programach nauczania.
Wspieranie wykorzystania innowacyjnych podejść i technologii cyfrowych w nauczaniu i uczeniu się zgodnie z Planem Działania na rzecz Edukacji Cyfrowej, w tym skuteczne wykorzystanie narzędzia autorefleksji SELFIE celem wsparcia kompleksowego podejścia do innowacji, oraz wykorzystanie technologii cyfrowych celem wprowadzania zmian pedagogicznych, administracyjnych, technicznych i organizacyjnych.
Wprowadzanie systematycznych metod i możliwości w zakresie wstępnego i ustawicznego doskonalenia zawodowego nauczycieli, osób prowadzących szkolenia i mentorów kształcenia i szkolenia zawodowego w szkołach i w miejscu pracy (w tym podczas praktyk zawodowych), w tym poprzez kształtowanie efektywnej, cyfrowej, otwartej i innowacyjnej edukacji i pedagogiki oraz wykorzystanie praktycznych narzędzi.
Tworzenie trwałych partnerstw celem powołania i dalszego rozwoju organizacji organizujących konkursy umiejętności na szczeblu krajowym, regionalnym i sektorowym w ramach podnoszenia atrakcyjności i doskonałości w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego. Ponadto te partnerstwa mogłyby rozwijać i wspierać proces przygotowywania, szkolenia i udziału osób uczących się i pracowników z obszaru kształcenia i szkolenia zawodowego w międzynarodowych, krajowych, regionalnych i sektorowych konkursach umiejętności, ściśle współpracując z przedsiębiorstwami, podmiotami będącymi organizatorami kształcenia i szkolenia zawodowego, izbami i innymi odpowiednimi stronami zainteresowanymi.
Zasady
- Czas trwania i dofinansowanie
Czas trwania
Projekty partnerskie mogą trwać od 12 do 36 miesięcy. Okres trwania projektu określa wnioskodawca.
Początek projektu należy zaplanować pomiędzy 1 września a 31 grudnia 2020 r.Dofinansowanie
Kwota dofinansowania jest ustalana przez pomnożenie 12 500 Euro (maksymalna miesięczne dofinansowanie dla całego projektu) przez czas trwania projektu (wyrażony w miesiącach). Wartość najkrótszego 12 miesięcznego projektu może wynieść nie więcej niż 150 000 Euro (12 500 Euro x 12 miesięcy). Wartość najdłuższego możliwego projektu może wynieść nie więcej niż 450 000 Euro.
Model finansowania
Wnioskodawcy z zależności od planowanych działań korzystają z odpowiednich kategorii finansowych. Są to:
- Zarządzanie i wdrażanie (PMI) – kategoria występująca we wszystkich projektach. Środki na zarządzanie projektem, lokalne działania, upowszechnianie, materiały szkoleniowe.
- Międzynarodowe spotkania projektowe (TPM) – środki na spotkania robocze dotyczące koordynacji i wdrażania projektu
- Koszty nadzwyczajne (EC) – środki na podwykonawstwo lub zakup towarów i usług
- Wsparcie związane ze specjalnymi potrzebami (SN) – dodatkowe środki wspierające udział uczestników niepełnosprawnych
- Międzynarodowe działania dotyczące szkoleń i uczenia się (LTT) – środki na koszty podróży i wsparcie indywidualne (m.in.: zakwaterowanie, wyżywienie, przejazdy lokalne
Dodatkowo w przypadku projektów na rzecz innowacji wnioskodawcy mają do dyspozycji dwie dodatkowe kategorie:
- Rezultaty pracy intelektualnej (IO) – rezultaty i trwałe produkty intelektualne – materiały pedagogiczne, narzędzia, analizy, badania, istotne pod względem jakości i ilości
- Wydarzenia upowszechniające rezultaty pracy intelektualnej (ME) – wydarzenia dotyczące upowszechniania i wdrażania rezultatów i produktów intelektualnych
- Partnerstwo
Partnerstwo
Partnerstwo musi składać się co najmniej z trzech instytucji zarejestrowanych w krajach programu i posiadających osobowość prawną. Maksymalna liczba partnerów nie jest zamknięta. Jednak dofinansowanie można skalkulować jedynie dla 10 instytucji.
Miejsce realizacji projektu
Wszystkie działania projektu muszą odbywać się w krajach będących siedzibami organizacji w nim uczestniczących. Działania z zakresu uczenia się, nauczania i szkolenia dla osób uczących się oraz działania długoterminowe dla pracowników/kadry mogą być organizowane wyłącznie w krajach programu.
Ponadto w należycie uzasadnionych przypadkach w związku z celami lub realizacją projektu:
- działania mogą mieć miejsce również w siedzibach instytucji Unii Europejskiej, nawet jeśli w projekcie nie ma uczestniczących organizacji z kraju, w którym ma siedzibę instytucja UE,
- wydarzenia upowszechniające rezultaty pracy intelektualnej mogą być organizowane w kraju dowolnego partnera stowarzyszonego zaangażowanego w projekt.
- Składanie wniosku
Wniosek do Narodowej Agencji składa koordynator w imieniu całego partnerstwa.
Język wniosku:
Wniosek należy złożyć w języku polskim lub angielskim. Wniosek można również złożyć w innych językach, jednak wtedy należy przedstawić tłumaczenie wniosku w ciągu dwóch tygodni od daty złożenia wniosku.Liczba składanych wniosków:
Jedno partnerstwo może złożyć jeden wniosek.
Jeden wnioskodawca może złożyć dowolną liczbę wniosków o ile partnerstwa tych wniosków są różne.
Jedna instytucja może być partnerem projektu w dowolnej liczbie wniosków.