Opis wydarzenia
W czerwcu 1999 roku ministrowie odpowiedzialni za szkolnictwo wyższe w 29 krajach Europy podpisali w Bolonii deklarację, na mocy której postanowiono pracować nad harmonizacją krajowych systemów edukacji wyższej, tak, aby utworzyć Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego (EOSW), wspierać współpracę międzynarodową uczelni oraz mobilność studentów i pracowników. Ocena dorobku tych 20 lat i ich znaczenia dla obecnej kondycji szkolnictwa wyższego w krajach – uczestnikach Procesu Bolońskiego jest różna.
Cele wydarzenia
Podczas konferencji chcemy ocenić ten dorobek i przedyskutować bilans zamierzeń i dokonań EOSW w trakcie debaty oksfordzkiej, zapraszając także uczestników konferencji do wyrażenia osobistych przemyśleń i refleksji. Proces Boloński znajduje się obecnie w punkcie zwrotnym – formułowana jest nowa, ambitna strategia rozwoju EOSW na następną dekadę. Strategia, która powinna pomóc przygotować społeczeństwa Europy do wyzwań XXI wieku: ekspansji technologicznej (w tym cyfryzacji), zmian społecznych (w tym migracji), zmian klimatycznych, politycznych i innych. Przewodnim hasłem tej strategii staje się społeczna odpowiedzialność i zaangażowanie uczelni. Jakie są jej założenia? Co kryje się za tymi hasłami? Jakiego komunikatu można się spodziewać po konferencji ministrów w Rzymie w czerwcu 2020 r.? To także stanie się tematem naszej debaty.
Konferencja jest wspólną inicjatywą KRASP i FRSE i jest adresowana przede wszystkim do przedstawicieli uczelni, którzy są zainteresowani kierunkami rozwoju polskiego i europejskiego szkolnictwa wyższego ze szczególnym uwzględnieniem zmian, jakie były i są wprowadzane dzięki obecności Polski w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego. Przewidywany jest udział przedstawicieli wszystkich grup tworzących społeczność akademicką: władz uczelni, pracowników dydaktycznych, pracowników zajmujących się zarządzaniem procesem kształcenia, studentów, doktorantów, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, instytucji zaangażowanych w umiędzynarodowienie kształcenia w szkołach wyższych.