Wyniki konkursu wniosków o Akredytację Erasmus w dziedzinie młodzieży – nabór ciągły wniosków do 31 grudnia 2020
SEKTOR: MŁODZIEŻ
Zaproszenie do składania wniosków o akredytację w programie Erasmus w edycji 2020 w sektorze Młodzież zostało opublikowane w dniu 10 lipca br. przez Komisję Europejską. Przyznanie Akredytacji umożliwia korzystanie z ułatwionej formy wnioskowania o dofinansowanie projektów Akcji 1 w latach 2021-2027. Proces oceny wniosków i przyznawania akredytacji jest procesem stałym. Termin składania wniosków: najpóźniej do 31 grudnia 2021 r., godz. 12.00
Wnioski należy składać za pomocą oficjalnego elektronicznego formularza wniosku: https://webgate.ec.europa.eu/erasmus-applications/screen/home.
Wniosek o Akredytację składany przez polską organizację/instytucję powinien zostać wypełniony w języku polskim.
Do wniosku należy załączyć podpisane przez prawnego reprezentanta Oświadczenie oraz, jeżeli jest to wymagane, pełnomocnictwo do złożenia wniosku.
Wzór pełnomocnictwa SE, VET, AE
Nowy Erasmus to kontynuacja obecnej perspektywy finansowej na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu na lata 2021-2027. Został stworzony z myślą o osobach z mniejszymi szansami, a jego uproszczone zasady i procedury czynią go inicjatywą bardziej przyjazną dla nowych, niedoświadczonych wnioskodawców.
Celem programu Erasmus jest wspieranie rozwoju edukacyjnego, zawodowego i osobistego w obszarze kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu w Europie i poza nią, co przyczyni się do zrównoważonego wzrostu gospodarczego, tworzenia miejsc pracy i spójności społecznej, jak również wzmocnienia tożsamości europejskiej.
Program Erasmus stanowi kluczowy instrument służący budowie europejskiego obszaru edukacji, wspieraniu realizacji europejskiej współpracy strategicznej w dziedzinie kształcenia i szkolenia, zacieśnieniu współpracy w dziedzinie polityki młodzieżowej w ramach unijnej strategii na rzecz młodzieży na lata 2019–2027 oraz rozwojowi europejskiego wymiaru sportu.
Program zaprojektowany został w sposób umożliwiający kontynuację współpracy na rzecz kształcenia i szkolenia oraz na rzecz umiejętności, dzięki wspólnemu rozumieniu strategicznego znaczenia umiejętności i kompetencji dla zachowania miejsc pracy, wzrostu i konkurencyjności.
Włączający charakter programu będzie polegał na docieraniu do osób o mniejszych szansach, m.in. dzięki elastycznym formom mobilności edukacyjnej oraz dzięki wspieraniu uczestnictwa mniejszych organizacji, szczególnie tych, które po raz pierwszy korzystają z programu oraz działają bezpośrednio na rzecz osób uczących się w każdym wieku, a będących w niekorzystnej sytuacji.
Cele programu są realizowane za pomocą trzech poniższych akcji kluczowych:
a) Mobilność edukacyjna (Akcja kluczowa 1);
b) Współpraca organizacji i instytucji („Akcja kluczowa 2);
c) Wsparcie rozwoju polityki i współpracy (Akcja kluczowa 3).
Cele są również realizowane za pomocą działań „Jean Monnet”.
Program wspiera także działania wzmacniające współpracę między instytucjami i organizacjami działającymi w sektorach kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu, dostrzegając ich zasadniczą rolę w zapewnianiu uczestnikom wiedzy, umiejętności i kompetencji potrzebnych do radzenia sobie w zmieniającym się świecie, a także odpowiedniego wykorzystywania potencjału innowacji, kreatywności i przedsiębiorczości, szczególnie w gospodarce cyfrowej.
Program Erasmus wspiera także korzystanie z różnorodnych europejskich narzędzi i platform internetowych, takich jak eTwinning, europejska platforma internetowa dla szkół School Education Gateway, Elektroniczna platforma na rzecz uczenia się dorosłych w Europie (EPALE) oraz Europejski Portal Młodzieżowy.
Udział w mobilności edukacyjnej ma się stać realną szansą rozwoju dla każdego ucznia oraz przedstawiciela kadry szkolnej, kadry kształcenia i szkolenia zawodowego, oraz kadry działającej na rzecz organizacji edukacji dorosłych. Osoby młode i pracujące z młodzieżą będą mogły uzyskać wiele możliwości poszerzenia kompetencji kluczowych i indywidualnego rozwoju na drodze uczenia się pozaformalnego i nieformalnego. Będzie to możliwe dzięki planowanemu znacznemu zwiększeniu środków na dofinansowanie działań mobilnościowych.
Program Erasmus na lata 2021-2027 nie został jeszcze przyjęty przez prawodawców UE, ale Komisja Europejska uruchomiła już pierwsze działanie, mające na celu ułatwienie potencjalnym beneficjentom składanie wniosków, co będzie możliwe po przyjęciu podstawy prawnej i zatwierdzeniu programu (Akredytacja).
Akredytacja
Działaniem mającym na celu wprowadzenie beneficjentów do wnioskowania w akcjach mobilności edukacyjnej i ułatwiającym im ten proces jest Akredytacja. Zaproszenie do składania wniosków o Akredytację w obszarze:
- edukacji dorosłych, kształcenia i szkoleń zawodowych oraz edukacji szkolnej opublikowane zostało przez KE 28 maja 2020 r
- edukacji pozaformalnej i nieformalnej (sektor Młodzież) opublikowane zostało przez KE 10 lipca 2020 r.
Wnioskodawcy, którzy pomyślnie przejdą proces Akredytacji uzyskają uproszczony dostęp do możliwości uzyskania dofinansowania w ramach Akcji 1. Przyznanie Akredytacji jest gwarancją regularnego otrzymywania dofinansowania na działania związane z mobilnością w ramach programu Erasmus, jeśli realizacja działań będzie przebiegała bez zastrzeżeń.
Nowością w programie Erasmus jest możliwość wnioskowania o przyznanie Akredytacji w ramach uproszczonej procedury – jednorazowo na całą edycję programu.
W nowym programie określenie „Akredytacja” nie jest jednoznaczne ze zwyczajowo przyjętym terminem „Akredytacja”, który był stosowany dla posiadaczy Karty jakości mobilności w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe programu Erasmus+. W nowym programie termin „Akredytacja” oznacza nie znak jakości, a możliwość uczestnictwa w programie, to rodzaj „biletu wstępu do programu”.
Posiadacz Karty jakości mobilności programu Erasmus+ będzie mógł zostać wyróżniony specjalną Odznaką jakości Erasmusa. Odznaka jakości zostanie przyznana posiadaczowi Karty jakości mobilności, którego wniosek został rozpatrzony pozytywnie w ramach procedury uproszczonej i który uzyskał średnią ocenę wynoszącą co najmniej 85 punktów za dwa ostatnie raporty końcowe dotyczące projektów programu Erasmus+ realizowanych w ramach Karty jakości mobilności.
Akredytacja może być zatem utożsamiana z uzyskaniem biletu wstępu do programu lub rodzajem stałego członkostwa w programie.
Warto wiedzeć
Organizacje niedoświadczone, te, które po raz pierwszy i na próbę chciałyby organizować zagraniczne działania mobilnościowe lub też organizacje, które pomimo doświadczenia chciałyby zrealizować na początek jednorazową inicjatywę mają do dyspozycji w ramach programu Erasmus możliwość realizacji tzw. projektów krótkoterminowych. Liczba projektów krótkoterminowych realizowanych przez jedną organizację będzie jednak ograniczona.
Kolejne działania mobilnościowe w ramach programu można będzie organizować jedynie na podstawie przyznanej Akredytacji. Oznacza to, że wszystkie organizacje, które zamierzają realizować działania mobilnościowe w dłuższej perspektywie (lub: o charakterze stałym i długofalowym) powinny ubiegać się o Akredytację.
Przyznanie Akredytacji Erasmusa stanowi potwierdzenie, że wnioskodawca stworzył plan realizacji wysokiej jakości działań w zakresie mobilności w ramach szerzej zakrojonych działań wpisujących się w rozwój swojej organizacji. Plan ten nazywany jest Planem Erasmusa i stanowi kluczowy element wniosku o Akredytację. Akredytacja Erasmusa jest przyznawana na okres od 2021 r. do 2027 r., jednak w celu umożliwienia realistycznego planowania w projekcie, przedłożony w ramach wniosku o Akredytację Plan Erasmusa będzie obejmował krótszy okres, wynoszący od dwóch do pięciu lat, i będzie okresowo aktualizowany.
Więcej informacji można znaleźć w Zasadach wnioskowania
Organizacje, które uzyskają Akredytację muszą przestrzegać ustanowionych przez KE standardów jakości (Quality standards) programu Erasmus:
– dla sektorów Edukacja dorosłych, Edukacja szkolna, Kształcenie i szkolenie zawodowe;
– dla sektora Młodzież
Standardy te mają na celu zapewnienie wszystkim uczestnikom odpowiedniej jakości doświadczeń związanych z mobilnością oraz efektów uczenia się, jak też zadbanie o to, by wszystkie organizacje finansowane w ramach programu realizowały jego cele.
Wnioskodawcy mogą ubiegać się o indywidualną Akredytację dla swojej organizacji lub
o Akredytację dla koordynatora konsorcjum w ramach projektu mobilności. Możliwe jest także wnioskowanie o Akredytację do więcej niż jednego sektora – należy wówczas złożyć osobne aplikacje w każdym z wybranych sektorów.
Dotychczasowe doświadczenie w programie Erasmus+ nie jest wymagane. Konieczne jest natomiast posiadanie co najmniej dwuletniego doświadczenia w realizacji działań
w danym sektorze edukacyjnym.
Beneficjenci sektora VET programu Erasmus+ posiadający obecnie ważną Kartę jakości mobilności w obszarze kształcenia i szkoleń zawodowych Erasmus+ mogą przedłużyć dotychczasowe działania w ramach Karty poprzez przeniesienie swojej Akredytacji do nowego programu, tzn. składając wniosek o Akredytację. Organizacje te mogą ubiegać się o szczególną uproszczoną procedurę oceny tych wniosków zgodnie z kryteriami opisanymi w sekcji 9 dokumentu „Zasady Wnioskowania”.
Szczegółowe informacje, w tym warunki dostępu organizacji, które uzyskały Akredytację do finansowania działań zostaną określone w corocznych Zaproszeniach do składania wniosków o dofinansowanie (podlegających jedynie ocenie formalnej) i Przewodniku po programie.