Edukacja Szkolna
Uczniowie bezpieczni w Internecie
Jak uniknąć zagrożeń związanych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii? Jak sprawić, by młodzież świadomie korzystała z Internetu ? Odpowiedzi szukają uczniowie z grójeckiego liceum im. Piotra Skargi.
Tytuł projektu:
Safe Internet for all
Akcja:
Akcja 2. Partnerstwa strategiczne
Data realizacji:
1 września 2014 – 31 sierpnia 2016
Miejsce:
Grójec

Projekt, w który zaangażowane jest grójeckie liceum, zatytułowany jest „Safe Internet for all”. Jego celem jest podniesienie wśród młodych ludzi świadomości dotyczącej potencjalnych zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu. Projekt promuje również używanie zasobów internetowych w sposób bezpieczny i zgodny z zasadami etyki.
.
Oprócz polskiego liceum w działania projektowe zaangażowane są szkoły średnie z Grecji (koordynator projektu), Norwegii, Szwecji i Austrii. Uczestnicy projektu zapoznali się z tematami takimi jak uzależnienia od Internetu, zagrożenia zdrowotne spowodowane nadmiernym korzystaniem z komputera i Internetu, bezpieczeństwo w sieci , etyka w Internecie, zabezpieczenia przed wirusami i spamem. Każdy z tematów został opracowany przez innego partnera projektu, w efekcie powstał cykl przewodników tematycznych dla użytkowników Internetu.
.
– Nasi uczniowie mają na temat sieci dużą wiedzę, jednak nie zawsze towarzyszy temu świadomość, że pewne zachowania w świecie wirtualnym są złe lub wręcz nielegalne – tłumaczy Paweł Pośnik, koordynator projektu w grójeckim liceum.
.
Uczniowie z każdego kraju opracowywali materiały dotyczące swojego tematu, współpracując z ekspertami zewnętrznymi, wykładowcami akademickimi czy organizacjami pozarządowymi. Polscy licealiści zajęli się zagadnieniami związanymi z zagrożeniem bezpieczeństwa w Internecie. W ramach ich zadań w listopadzie 2015 roku w Grójcu odbyła się prezentacja dotycząca zagrożeń dla bezpieczeństwa w sieci. Gość z Centrum Rozwoju Osobistego Alter opowiedział uczniom o różnych rodzajach przemocy, z którymi spotkać się można w sieci, np. o cyberbullingu, czy cyberstalkingu.
.
Działania w ramach projektu obejmowały również pięć wymian międzynarodowych, odbywających się w poszczególnych krajach partnerskich. W trakcie każdego spotkania uczniowie omawiali kolejne moduły tematyczne, uczestniczyli w spotkaniach z ekspertami i warsztatach, prezentowali przygotowane przez siebie materiały. Natomiast po powrocie z wyjazdu zagranicznego licealiści upowszechniali zdobytą wiedzę, organizując szkolenia i warsztaty dla swoich rówieśników.
.
Przewodniki stworzone w ramach projektu, przeznaczone dla młodzieży i dorosłych, zawierają zalecenia dotyczące bezpiecznego i świadomego korzystania z Internetu oraz dane statystyczne. Uczniowie przygotowali również broszurę „Jak się uzależnić w 7 dni?”, a także prezentacje, ulotki i filmy oraz aplikację na system Android. Opracowane przez nich materiały są udostępniane wszystkim szkołom partnerskim, można je również pobrać ze strony internetowej projektu.

Zobacz inne Dobre Praktyki

DWUJĘZYCZNOŚĆ TAKŻE DLA UCZNIÓW [...]

Szkolenie dla technika pojazdów [...]

DEMOKRACJA TO GRA ZESPOŁOWA