Edukacja Szkolna
Czarowanie w garnku
Królują tu ciasta marchewkowe i gryczane, warzywne śniadania, jogurty ze świeżymi owocami i zupy kremy. Dzieciaki spędzają dużo czasu na świeżym powietrzu, a dla gimnastyki umysłu mają angielski pięć razy w tygodniu i wiele samodzielnych zadań. Gdzie tak jest? W Przedszkolu Miejskim nr 152 w Łodzi.
Tytuł projektu:
European Child – Healthy Body, Clever Mind
Akcja:
Akcja 2. Współpraca na rzecz innowacji i dobrych praktyk
Data realizacji:
1 września 2014 – 31 sierpnia 2016
Miejsce:
Łódź

.
Międzynarodowy projekt ma na celu uczenie aktywnego stylu życia i zdrowego odżywiania. Partnerami  są instytucje z Cypru, Hiszpanii, Rumunii, Słowenii, Łotwy i Wielkiej Brytanii. – Każda z placówek już wcześniej interesowała się ekologią i zdrowym odżywianiem, stawiała na ruch, technologie TIK i język angielski.  – podkreśla dyrektor przedszkola Grażyna Małachowska.
.
W projekcie uczestniczą wszystkie grupy przedszkolaków. W każdej sali wiszą mapy Europy i flagi zrobione przez dzieci oraz zdjęcia maskotek partnerów. Dzieci uczą się zasad zdrowego odżywiania w praktyce. – Trzy razy w tygodniu przygotowujemy szwedzki stół. Dzieci same decydują, co będą jeść na śniadanie, same komponują sobie zdrowe kanapki. Mają do wyboru różne zdrowe produkty, przede wszystkim dużo warzyw – opowiada nauczycielka, pani Emilia.  Dzieci mają też własne zaplecze kuchenne, wyposażone w wałki, stolnice i fartuszki, w innym kolorze dla każdej z grup. Dzięki temu maluchy same biorą się za gotowanie pod okiem pań nauczycielek. Wspólnie wyciskają soki, robią koktajle owocowe i warzywne, pieką smakowite słodkości. Przedszkole organizuje również warsztaty dla rodziców, poświęcone m.in.  znaczeniu racjonalnego odżywiania i aktywnego życia.
.
Ważną rolę w projekcie odgrywają maskotki. – Każdy kraj ma własną. My mamy zająca, bo jest charakterystyczny dla Polski, ale na przykład na Cyprze mają osiołka – objaśnia Grażyna Małachowska. Zabawki to też sposób na to, by dzieci poznawały świat i swoich rówieśników z zagranicznych placówek. – Każda maskotka ma paszport. Wyjeżdżając do krajów partnerskich, zbiera tam różne doświadczenia i wraca z gotowym Dziennikiem Podróżnika, w którym dokumentowane są wszystkie działania. Dzieci poznają nawzajem swoje zabawy, które nagrywamy i wyświetlamy na ogólnodostępnej platformie – objaśnia pani Emilia.
.
Przedszkolaki codziennie mają kontakt z językiem angielskim.  Po nauce jest też czas na ruch: jogę i gimnastykę rozwojową prowadzoną przez rehabilitanta. –  Staramy się tak zorganizować zajęcia, żeby dostosować ćwiczenia do każdej osoby – mówi Grażyna Małachowska.
.
W ramach projektu powstała multimedialna platforma cyfrowa gdzie umieszczane są m.in.: scenariusze zajęć, karty pracy, arkusze pracy, nagrania video, zdjęcia. Funkcjonuje także blog kulinarny, stworzony dla dzieci i ich rodziców przez wszystkie partnerskie przedszkola: www.europeanchild.blogspot.com. Wszystkie te materiały są na licencji Creative Commons i dostępne jako open source.
.
Wśród planowanych rezultatów w przyszłości są: założenie przedszkolnych ziołowych eko-ogródków, w których same dzieci będą dbały o rośliny. Przedszkolaki nagrają też piosenkę po angielsku o zdrowym odżywianiu. Powstanie także kalendarz kulinarny oraz Książka Kucharska Małego Łakomczucha – w której partnerzy ze wszystkich krajów umieszczą osiem swoich ulubionych przepisów.

Zobacz inne Dobre Praktyki

DWUJĘZYCZNOŚĆ TAKŻE DLA UCZNIÓW [...]

Szkolenie dla technika pojazdów [...]

DEMOKRACJA TO GRA ZESPOŁOWA