Współpraca na rzecz innowacji i dobrych praktyk
Komisja Europejska ogłosiła – w odpowiedzi na wyzwania związane z COVID-19 – dodatkowy konkurs wniosków o dofinansowanie projektów typu Partnerstwa strategiczne (akcja 2) dla edukacji dorosłych, dotyczących rozwoju umiejętności oraz włączenia społecznego przez kreatywność i sztukę (został w wyznaczony dodatkowy priorytet).
Termin składania wniosków: 29 października 2020 r. godz. 12:00 czasu obowiązującego w Brukseli.
Projekty mogą trwać od 12 do 24 miesięcy i muszą się rozpocząć między 1 marca a 30 czerwca 2021 r.
Szczegółowe informacje znajdują się w Corrigendum do Przewodnika po programie Erasmus+ na rok 2020 na stronie KE.
Akcja umożliwia organizacjom działającym w obszarze niezawodowej edukacji dorosłych realizację międzynarodowych projektów z udziałem zagranicznych partnerów.
Możliwe są do wyboru dwa typy projektów. Pierwszy to projekty mające na celu głównie nawiązywanie współpracy europejskiej i wymianę dobrych praktyk i doświadczeń, czyli bardzo podobne do Projektów Partnerskich Grundtviga, realizowanych z sukcesem w poprzednim programie. Natomiast drugi typ projektów to projekty mające na celu opracowywanie innowacyjnych produktów z dużym potencjałem ich szerokiego wykorzystania w edukacji dorosłych.
Cele Akcji 2 w podziale na 2 typy projektów:
Mają na celu umożliwienie organizacjom rozwijania i wzmacniania sieci, zwiększenie ich zdolności do działania na poziomie transnarodowym, wymianę i konfrontowanie pomysłów, praktyk i metod. Projekty mogą również wytwarzać konkretne materialne rezultaty i upowszechniać efekty swoich działań, jednakże w sposób, który jest adekwatny do celu i zakresu projektu.
Mają na celu opracowanie innowacyjnych rezultatów i/lub angażujące się w intensywne działania upowszechniające i wykorzystujące wyniki istniejących lub nowo wytworzonych produktów lub innowacyjnych rozwiązań. Wnioskodawcy mają możliwość wnioskowania o specjalne środki w kategoriach „Rezultaty pracy intelektualnej” i „Wydarzenia upowszechniające rezultaty pracy intelektualnej”, aby w ten sposób bezpośrednio uwzględnić innowacyjny aspekt tej akcji.
Priorytety
Dotyczy dodatkowego terminu składania wniosków 29 października 2020: Aby projekt mógł otrzymać dofinansowanie, musi odnosić się do dodatkowego priorytetu (priorytet główny): Rozwój umiejętności oraz włączenie społeczne przez kreatywność i sztukę.
Aby projekt mógł otrzymać dofinansowanie, musi odnosić się do jednego z priorytetów opisanych w Przewodniku po programie Erasmus+ w części dot. Akcji 2 – Partnerstwa strategiczne. Musi to być priorytet dla sektora Edukacji dorosłych lub priorytet horyzontalny, z zachowaniem warunku, że sektorem, na który ma miejsce największy wpływ, musi być Edukacja dorosłych. We wniosku o dofinansowanie należy wybrać jeden priorytet główny (spośród priorytetów horyzontalnych lub dla sektora Edukacji dorosłych) oraz można wybrać jeden lub dwa priorytety dodatkowe (spośród wszystkich możliwych priorytetów wyznaczonych w programie – szczegóły w Przewodniku po programie).
- Priorytety dla sektora Edukacja dorosłych 2020
- Poprawa i poszerzanie gamy wysokiej jakości możliwości uczenia się dorosłych w drodze udostępnienia elastycznych ofert nauki przystosowanych do ich potrzeb w zakresie zdobywania wiedzy (np. nauka łączona, aplikacje cyfrowe do nauki) oraz walidacji umiejętności zdobytych w ramach nauki nieformalnej i pozaformalnej.
- Wsparcie dla tworzenia ścieżek zdobywania nowych umiejętności oraz uzyskiwania do nich dostępu przez dorosłych o niskich kwalifikacjach, słabym stanie wiedzy i niewystarczających kompetencjach. Ma to dorosłym umożliwić poprawę umiejętności poznawczych, matematycznych i cyfrowych, a także innych kluczowych kompetencji. Powinno dać im też możliwość zdobycia wyższych kwalifikacji, w tym poprzez identyfikację umiejętności oraz dopasowane oferty nauczania.
- Zwiększanie popytu na zdobywanie wiedzy i uczestnictwa poprzez skuteczne strategie aktywizacji, poradnictwa i motywowania, wspierające ścieżki zdobywania nowych umiejętności poprzez zachęcanie i namawianie dorosłych o niskich kwalifikacjach lub słabych umiejętnościach, ewentualnie poprzez opracowanie stosownych rad i wytycznych jako usługi, która zapewni, że dorośli będą mieli dostęp do odpowiedniej nauki przez całe życie.
- Poszerzanie i rozwój kompetencji edukatorów i innych pracowników wspierających uczące się osoby dorosłe, zwłaszcza jeśli chodzi o ocenę ich dotychczasowych umiejętności i wiedzy oraz motywowanie ich do dalszej nauki; usprawnianie metod i narzędzi nauczania poprzez skuteczne wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań i technologii cyfrowych.
- Opracowywanie mechanizmów monitorowania skuteczności oraz poprawiania jakości strategii uczenia się dorosłych (oraz zapewniania dostępu do nauki) oraz śledzenia i monitorowania postępów dorosłych osób uczących się.
- Promowanie programu Erasmus+ wśród wszystkich pokoleń, w tym poprzez oferowanie działań edukacyjnych dla osób starszych oraz wymianę doświadczeń, z myślą o budowaniu i umacnianiu tożsamości europejskiej.
(Priorytet dodany przez Komisję Europejską 26 lutego 2020 w ramach zapowiadanej aktualizacji Przewodnika po programie Erasmus+)
- Priorytety horyzontalne 2020
Zachęcamy również do zapoznania się z priorytetami horyzontalnymi. Spośród priorytetów horyzontalnych Komisja Europejska określiła priorytet „włączenie społeczne” jako wysoce adekwatny. Poniżej zamieszczone są nazwy ww. priorytetów (pełna treść znajduje się w Przewodniku po programie):
- Wspieranie szans dla wszystkich w zakresie zdobywania i rozwijania kluczowych kompetencji, w tym podstawowych umiejętności
- Włączenie społeczne
- Wspólne wartości, zaangażowanie obywatelskie i partycypacja
- Cele środowiskowe i klimatyczne
- Innowacyjne praktyki w erze cyfrowej
- Wspieranie edukatorów, osób pracujących z młodzieżą, liderów edukacyjnych i pracowników pomocniczych
- Przejrzystość i uznawanie umiejętności i kwalifikacji
- Zrównoważone inwestycje, jakość i efektywność systemów kształcenia, szkolenia i na rzecz młodzieży
- Społeczna i edukacyjna wartość europejskiego dziedzictwa kulturowego, jego wkład w tworzenie miejsc pracy, wzrost gospodarczy i spójność społeczną