Kreatywność a standaryzacja: pedagogika twórczości i jej postulaty pod adresem współczesnej szkoły
Prowadzący: prof. dr hab. Krzysztof J. Szmidt
Opis sesji: Od współczesnej szkoły i nauczycieli żąda się nauczania zachowań twórczych i stymulowania uczniów do kreatywności i innowacyjności.
Wymagania te dobrze korespondują z głoszonymi od wielu dziesięcioleci postulatami pedagogiki twórczości, by uczynić z placówek oświatowych – szkoły twórcze lub lepiej: szkoły wspierające kreatywność uczniów.
Pedagogika twórczości, na podstawie licznych badań i doświadczeń w realizacji programów twórczych, formułuje konkretne modele szkoły twórczej i wychowania do kreatywności.
Niestety, pomiędzy tymi postulatami i modelami a praktyką szkolną istnieje wiele napięć i konfliktów, których źródłem jest standaryzacja wszelkich czynników i osiągnięć szkolnych oraz szkolny kult testów i „terror jedynej odpowiedzi”.
Jak w tej sytuacji konstruktywnie wdrażać postulaty pedagogiki twórczości do codziennej dydaktyki szkolnej i kształcenia uczniów żyjących w nowym tysiącleciu, o którym guru zarządzania i przedsiębiorczości – Peter Drucker, powiedział, że walutą w nim będą twórcze pomysły? Oto pytanie, które będzie koncentrować uwagę uczestników Sesji.