Wyrównywanie szans językowych – konferencja FRSE
Polska jest liderem zmian w kształceniu języków obcych – mówił 25 marca podczas konferencji „Nauczanie języków obcych w szkołach” dr Paweł Poszytek, dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Na dowód pokazał nauczycielom i dyrektorom szkół kilka map, na których zaznaczono europejskie kraje. Na wszystkich Polska prezentowała się najlepiej: to u nas najwcześniej dzieci zaczynają uczyć się języków obcych, to tu ich nauka trwa najdłużej.
Na zorganizowanej w Warszawie przez FRSE konferencji dużo miejsca zajął temat nowej podstawy programowej. – Chodzi o to, by uczniowie jeszcze sprawniej posługiwali się językami obcymi – mówił dr Poszytek.
Wśród najważniejszych zmian wymienił naukę pierwszego języka obcego nieprzerwanie przez osiem lat w szkole podstawowej oraz możliwość jej kontynuacji aż do zakończenia obowiązkowej edukacji. – Uczniowie, których do tej pory nie było stać na korepetycje, będą mieli zagwarantowane przez państwo, że nauczą się porządnie jednego języka obcego. To jest wyrównywanie szans i jedna z najważniejszych zmian w podstawie programowej – przekonywał dr Paweł Poszytek.
W drugiej części wydarzenia uczestnicy wzięli udział w sesjach tematycznych poświęconych efektywnym działaniom dydaktycznym. Tematyka ta dotyczyła m.in.: rozwijania kompetencji rozumienia ze słuchu i sprawności czytania ze zrozumieniem pod kątem wymagań nowego egzaminu ósmoklasisty, odpowiedniego podejścia do kreatywności nauczycielskiej
i uczniowskiej, skuteczności nauczania i postaw skutecznego nauczyciela.
Dodatkowo trenerzy programu eTwinning zaprezentowali praktyczne możliwości wykorzystania nowych technologii w nauczaniu języków obcych.
Podczas trwania konferencji czynny był też punkt informacyjny FRSE, w tym programu Erasmus+, z którego w ciągu najbliższych siedmiu lat skorzysta 4 mln osób oraz 125 tys. instytucji w całej Europie.