Komunikat
Narodowa Agencja Programu Erasmus+ ogłosiła wyniki konkursu wniosków o Akredytację złożonych w terminie do 29 października 2020 r. w akcji 1. Mobilność uczniów i kadry w sektorze Edukacja Szkolna.
Dokument opisujący procedurę odwoławczą dostępny jest poniżej:
https://2014-2020.erasmusplus.org.pl/wp-content/uploads/2014/02/2_Procedura_odwo%C5%82awcza_E.pdf
Mobilność kadry edukacji szkolnej
Projekty realizowane w ramach akcji KA1 „Mobilność kadry edukacji szkolnej” w obszarze edukacji szkolnej mają na celu poprawę jakości pracy placówki oświatowej osiąganą przez udział jej pracowników w mobilnościach zagranicznych takich jak kursy i szkolenia, w trakcie których podnoszą oni własne kompetencje zawodowe.
Pracownicy szkoły mają możliwość poznawania nowoczesnych i innowacyjnych metod nauczania oraz zarządzania placówką oświatową co pozwoli osiągnięcie głównego celu projektu jakim jest poprawa jakości pracy placówki w określonych przez nią obszarach wymagających zmian oraz pogłębienie współpracy międzynarodowej.
Wspierane działania
W ramach realizowanego projektu w akcji KA1 „Mobilność kadry edukacji szkolnej” poza standardowymi działaniami zawartymi w cyklu życia projektu, pracownicy szkoły mogą uczestniczyć w następujących typach wyjazdów zagranicznych:
- prowadzenie zajęć dydaktycznych (teaching assignment) : działanie to pozwala nauczycielom lub innym pracownikom szkoły zajmującym się edukacją szkolną na prowadzenie zajęć dydaktycznych w szkołach partnerskich za granicą;
- zorganizowane kursy lub szkolenia za granicą: wspierają doskonalenie zawodowe nauczycieli, członków kadry kierowniczej szkół lub innych pracowników zajmujących się edukacją szkolną;
- Obserwacja pracy (job shadowing) : zapewnia nauczycielom, członków kadry kierowniczej szkół lub innym pracownikom szkół możliwość spędzenia pewnego okresu za granicą w szkole partnerskiej lub innej właściwej organizacji działającej w dziedzinie edukacji szkolnej.
Projekt powinien odnosić się do celów programu Erasmus+ w sektorze edukacji szkolnej opisanych w Przewodniku po programie, uwzględniać indywidualne potrzeby szkoły, służyć wdrażaniu nowych rozwiązań zaobserwowanych za granicą oraz przyczyniać się do podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników szkoły.
Zasady wnioskowania
Wnioski składane są raz w roku elektronicznie przez uprawnione do udziału w akcji KA1 organizacje – publiczne i niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja oraz szkoły ponadpodstawowe. We wniosku dana placówka musi przedstawić plan rozwoju szkoły (European Development Plan), określający obszary wymagające poprawy, zgodność działań w projekcie z potrzebami i specyfiką placówki oraz długofalowe korzyści wynikające z udziału w projekcie. Cele projektu są określane wspólnie przez nauczycieli i dyrektora w oparciu o potrzeby szkoły i jej pracowników, dzięki czemu korzyści z wyjazdu odnosi nie tylko uczestnik wyjazdu, ale cała placówka.
Dofinansowanie projektu obejmuje koszty związane z podróżą, wsparciem indywidualnym i opłatą za kurs/szkolenie uczestnika mobilności oraz wsparciem organizacyjnym dla placówki. Wyjazdy zagraniczne mogą odbywać się do krajów uprawnionych do udziału w programie Erasmus+: krajów członkowskich Unii Europejskiej oraz Norwegii, Liechtensteinu, Islandii, Turcji i Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii (FYROM). Mobilności mogą trwać od dwóch dni do dwóch miesięcy (z wyłączeniem czasu podróży), a cały projekt od jednego roku do dwóch lat.
Najczęściej zadawane pytania
Dla akcji 1 (Mobilność kadry edukacji szkolnej) procedury wnioskowania w ramach konkursu nie określają ograniczeń odnośnie wysokości całkowitego dofinansowania projektu. Określono jedynie limity dotyczące poszczególnych
kategorii budżetowych.
W przypadku akcji 1 (Mobilność kadry edukacji szkolnej) projekt może trwać minimum 12 miesięcy, maksymalnie 24 miesiące. Jednakże, zgodnie z zasadami akcji, wnioskodawca może określić czas niezbędny do realizacji projektu w przedziale miesięcznym 12-24 miesiące (tzn. np. 15, 18, 20, 23 miesiące). Rozpoczęcie realizacji projektu musi zawierać się w przedziale pomiędzy 01.06.2019 – 31.12.2019.
Nie, osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, jak również
spółki cywilne nie posiadają odrębnej osobowości prawnej i nie mogą być
wnioskodawcami, ani partnerami w programie Erasmus+. O dofinansowanie mogą
ubiegać się tylko organizacje posiadające odrębną osobowość prawną.
Kalkulator jest dostępny pod adresem: https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/resources/distance-calculator_pl
Badaniu zdolności finansowej podlegają wnioskodawcy, których projekty
przekraczają budżet 60 000 EUR, o ile nie są podmiotami publicznymi lub
międzynarodowymi. Badanie polega na weryfikacji zdolności finansowej podmiotu na
podstawie dokumentów finansowych (m.in. bilans, rachunek zysków i strat) za
ostatni zamknięty rok kalendarzowy.
Jest to opis potrzeb szkoły/konsorcjum w zakresie rozwoju, podnoszenia poziomu
jakości działań i współpracy międzynarodowej oraz sposobu, w jaki planowane
działania europejskie zaspokoją te potrzeby. Musi być opracowany przed złożeniem
wniosku i w nim opisany (w części D formularza). W Europejskim Planie Rozwoju
szkoły/konsorcjum należy zidentyfikować i opisać główne obszary wymagające
poprawy (np. zarządzanie organizacją, podnoszenie umiejętności i kwalifikacji
pracowników, wdrożenie nowych narzędzi i/lub metod nauczania, nadanie wymiaru
europejskiego organizacji, podniesienie umiejętności w zakresie języków obcych,
rozwinięcie programów nauczania). Musi on zawierać opis tego, jak
szkoła/konsorcjum włączy zdobyte doświadczenia i nabyte kompetencje pracowników
do planu strategicznego rozwoju szkoły w przyszłości i tego, w jaki sposób wyjazdy
przewidziane w projekcie przyczynią się do spełnienia zidentyfikowanych potrzeb
szkoły. Ocena EPRS stanowi jeden z najistotniejszych elementów oceny wniosku.
Nie, wniosek powinien zostać złożony przez organizację, w której strukturze znajdują
się jednostki organizacyjne i nie ma możliwości złożenia większej liczby wniosków
przez poszczególne jednostki.
Udział poszczególnych jednostek powinien zostać zaplanowany we wniosku ze
szczególnym uwzględnieniem Europejskiego Planu Rozwoju szkoły, który należy
opisać we wniosku o dofinansowanie.
Jest to grupa minimum 3 organizacji z tego samego kraju (koordynator konsorcjum i
2 szkoły podległe koordynatorowi organizacyjnie), które wspólnie ubiegają się o dofinansowanie projektu z uwagi na wspólne potrzeby i cele do osiągnięcia.
Członkowie konsorcjum muszą być zidentyfikowani na etapie wnioskowania. Oznacza
to, że muszą wcześniej zarejestrować się w Portalu Użytkownika URF, aby uzyskać
oddzielne numery PIC oraz udzielić koordynatorowi konsorcjum ubiegającemu się w
ich imieniu o dofinansowanie, pełnomocnictw do złożenia wniosku o dofinansowanie.
Organizacje ubiegające się o dofinansowanie jako konsorcjum muszą przedstawić we
wniosku wspólny Europejski Plan Rozwoju, w którym opisuje się m.in. potrzeby
zaangażowanych organizacji w zakresie podniesienia jakości ich pracy i rozwoju
współpracy międzynarodowej oraz to, w jaki sposób mobilności przewidziane w
projekcie przyczynią się do spełnienia zidentyfikowanych potrzeb.
Uzyskanie dofinansowania opłaty za zajęcia i materiały (tzw. course fee) jest możliwe
tylko w przypadku wyjazdu na kurs. Od 2017 roku wynosi ono maksymalnie 70 EUR
za dzień, ale nie więcej niż 700 EUR na jednego uczestnika w całym projekcie
(oznacza to że w całym projekcie jeden uczestnik może otrzymać tylko raz opłatę za
kurs w wysokości 700 EUR przy uczestnictwie w kolejnym kursie w ramach tego
samego projektu opłata nie będzie przysługiwać.) Z kolei koszty utrzymania podczas
pobytu za granicą należy uwzględnić w kategorii „Wsparcie indywidualne”. Jego
wysokość uzależniona jest od długości mobilności i kraju docelowego wyjazdu. Każda
Narodowa Agencja określa limity dofinansowania w tej kategorii.
Nie określono częstotliwości, z jaką pracownik może korzystać z udziału w
szkoleniach zagranicznych. Organizacja może więc zaplanować w nowym projekcie
wyjazd dla osoby, która korzystała już ze szkolenia w ramach dofinansowania z
programu Erasmus+. Jednak sytuacja taka musi wynikać z potrzeb organizacji i
celów projektu opisanych w Europejskim Planie Rozwoju szkoły.
Tak. Nie ustanowiono okresu karencji dla poszczególnych konkursów. Należy
jednakże pamiętać, że proponowany nowy projekt nie może być w powtórzeniem
projektu już zrealizowanego lub aktualnie realizowanego.
Na stronie programu eTwinning http://www.etwinning.pl/ można znaleźć szkoły
doświadczone we współpracy międzynarodowej w obszarze edukacji szkolnej, które
są zainteresowane współpracą międzynarodową.
Baza danych o kursach/szkoleniach oraz partnerach zagranicznych zainteresowanych
współpracą w obszarze edukacji szkolnej jest dostępna na portalu School Education
Gateway (SEG): http://www.schooleducationgateway.eu/pl/pub/tools.htm. Nie ma
jednak obowiązku korzystania jedynie z publikowanej tam oferty – organizacje
zainteresowane wysłaniem swoich pracowników na szkolenia mogą szukać szkoleń na
własną rękę.
Nie. Takie rozwiązanie nie może zostać uznane za uprawnione. Program Erasmus+
nie przewiduje dofinansowywania wniosków na organizację wizyt przygotowawczych.
Każda mobilność powinna dotyczyć działań zgodnych z zasadami programu.
Nie. Taka sytuacja nie jest uprawniona. Wydarzenie szkoleniowe powinno trwać
minimum dwa pełne dni robocze (z wyłączeniem dni podróży).
Tak. W jednym projekcie można zaplanować wyjazdy do różnych krajów programu
na różne szkolenia (kursy strukturalne, szkolenia, job shadowing (poznawanie pracy
na danym stanowisku poprzez obserwację), prowadzenie zajęć dydaktycznych i praca
w szkole zagranicznej lub innej organizacji działającej w obszarze edukacji szkolnej
(teaching assignment).
Nie jest konieczne posiadanie listów intencyjnych od zagranicznych organizacji
przyjmujących.
Natomiast w przypadku, gdy wniosek jest składany przez konsorcjum składające się
z minimum 3 krajowych organizacji, wówczas konieczne jest udzielenie przez jego
członków pełnomocnictw do złożenia wniosku o dofinansowanie przez organizację
koordynującą, które muszą być załączone do wniosku. Wzór pełnomocnictwa jest
dostępny pod adresem: https://2014-2020.erasmusplus.org.pl/eforms/.
W akcji 1 organizacja może złożyć tylko 1 wniosek dotyczący danego sektora
programu, w ramach danej rundy konkursu wniosków. W przypadku złożenia
większej liczby wniosków wszystkie zostaną odrzucone. Dopuszczalny jest jednak
udział jednej organizacji w kilku konsorcjach krajowych. Oznacza to możliwość
udziału jednej instytucji w kilku projektach dofinansowanych w ramach jednego
konkursu wniosków.
Wykaz organizacji uprawnionych do udziału w akcji Mobilność kadry edukacji szkolnej
zostanie opublikowany się na stronie internetowej Narodowej Agencji pod poniższym
linkiem: https://2014-2020.erasmusplus.org.pl/eforms/
Komisja Europejska opublikowała w wersji angielskiej wzory umów finansowych
(Warunki Szczególne i Ogólne) na stronie http://ec.europa.eu/programmes/erasmusplus/
discover/guide/documents-applicants_en.htm.
Dla akcji 1 – Mobilność kadry edukacji szkolnej, w przypadku gdy stroną umowy jest
pojedynczy beneficjent, obowiązuje wzór „Monobeneficiary grant agreement”, a gdy
stroną jest konsorcjum krajowe – „Multi-beneficiary grant agremeent”.
Dodatkowo na stronie polskiej Narodowej Agencji można się zapoznać ze wzorami w
wersji polskiej obowiązującymi dla konkursu wniosków 2016. Prosimy zwrócić uwagę,
że obowiązujące beneficjenta zasady zostaną przedstawione w ostatecznych
umowach dotyczących przyznanego dofinansowania. Powyższe wzory mają jedynie
charakter poglądowy.
Kryteria jakościowe zostały przedstawione w Przewodniku po programie Erasmus+,
w części B, w sekcjach dotyczących poszczególnych akcji . Ponadto, na stronie
Komisji http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/discover/guide/documentsapplicants_
en.htm został opublikowany Przewodnik dla ekspertów oceniających
wnioski (Guide for experts), który zawiera szczegółowe opisy kryteriów oraz
informacje na temat procedury oceny wniosków.
W przypadku odzyskania jedynie vouchera z linii lotniczych rozliczenie poniesionych kosztów podróży następuje pod warunkiem przedstawienia do Narodowej Agencji oświadczenia przez beneficjenta, że uczestnicy nie mogą odzyskać kosztów, otrzymali vouchery, ale nie skorzystali z nich, a jeżeli zostaną wykorzystane w przyszłości – to zobowiązują się zwrócić koszty do Narodowej Agencji.
Komunikat w sprawie korzystania z usług firm pośredniczących
W związku ze wzrostem aktywności firm pośredniczących, oferujących Państwu odpłatną pomoc przy staraniach o uzyskanie dofinansowania, chcielibyśmy poinformować, że żadna z nich nie współpracuje z Narodową Agencją Programu Erasmus+, ani też nie posiada naszej rekomendacji, w zw. z czym nie ponosimy odpowiedzialności za działalność tego typu instytucji.
Informujemy ponadto, że wszelkie szkolenia organizowane przez Narodową Agencję Programu Erasmus+ prowadzone są NIEODPŁATNIE przez pracowników Narodowej Agencji.
Mobilność kadry edukacji szkolnej
Projekty realizowane w ramach akcji KA1 „Mobilność kadry edukacji szkolnej” w obszarze edukacji szkolnej mają na celu poprawę jakości pracy placówki oświatowej osiąganą przez udział jej pracowników w mobilnościach zagranicznych takich jak kursy i szkolenia, w trakcie których podnoszą oni własne kompetencje zawodowe.
Pracownicy szkoły mają możliwość poznawania nowoczesnych i innowacyjnych metod nauczania oraz zarządzania placówką oświatową co pozwoli osiągnięcie głównego celu projektu jakim jest poprawa jakości pracy placówki w określonych przez nią obszarach wymagających zmian oraz pogłębienie współpracy międzynarodowej.
Wspierane działania
W ramach realizowanego projektu w akcji KA1 „Mobilność kadry edukacji szkolnej” poza standardowymi działaniami zawartymi w cyklu życia projektu, pracownicy szkoły mogą uczestniczyć w następujących typach wyjazdów zagranicznych:
- prowadzenie zajęć dydaktycznych (teaching assignment) : działanie to pozwala nauczycielom lub innym pracownikom szkoły zajmującym się edukacją szkolną na prowadzenie zajęć dydaktycznych w szkołach partnerskich za granicą;
- zorganizowane kursy lub szkolenia za granicą: wspierają doskonalenie zawodowe nauczycieli, członków kadry kierowniczej szkół lub innych pracowników zajmujących się edukacją szkolną;
- Obserwacja pracy (job shadowing) : zapewnia nauczycielom, członków kadry kierowniczej szkół lub innym pracownikom szkół możliwość spędzenia pewnego okresu za granicą w szkole partnerskiej lub innej właściwej organizacji działającej w dziedzinie edukacji szkolnej.
Projekt powinien odnosić się do celów programu Erasmus+ w sektorze edukacji szkolnej opisanych w Przewodniku po programie, uwzględniać indywidualne potrzeby szkoły, służyć wdrażaniu nowych rozwiązań zaobserwowanych za granicą oraz przyczyniać się do podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników szkoły.