Mobilność kadry edukacji dorosłych
Ważna informacja dla wnioskodawców w akcji 1 w roku 2021 w ramach nowego programu Erasmus+ 2021-2027.
Profil dorosłych osób uczących się uprawnionych do korzystania z zagranicznych wyjazdów edukacyjnych w Kluczowej Akcji 1 sektora Edukacja dorosłych programu Erasmus+ 2021
Akcja umożliwia organizacjom działającym w obszarze niezawodowej edukacji dorosłych realizację projektów, których celem jest poprawa kompetencji kadry potrzebnych do wspierania uczenia się osób dorosłych (dorosłych słuchaczy) i rozwój współpracy międzynarodowej w tym obszarze, dzięki czemu organizacja ma podnieść jakość swoich usług edukacyjnych. Realizacji tych celów służą zagraniczne wyjazdy edukacyjne kadry, zwane mobilnościami.
Wyjazdy zaplanowane w ramach projektu muszą wynikać z potrzeb dotyczących poprawy jakości pracy, poszerzenia oferty i umiędzynarodowiania organizacji wnioskującej (wniosek może złożyć również krajowe konsorcjum) w obszarze niezawodowej edukacji dorosłych. Potrzeby te należy zidentyfikować i opisać we wniosku o dofinansowanie w tzw. Europejskim Planie Rozwoju. W planie należy wskazać także, jakie kompetencje kadry wymagają poprawy i jak efekty wyjazdów przełożą się na codzienna pracę organizacji w obszarze niezawodowej edukacji dorosłych. Projekt powinien przynosić konkretne korzyści nie tylko uczestnikom wyjazdów i organizacji wysyłającej, ale też dorosłym odbiorcom jej oferty edukacyjnej i innym podmiotom zajmującym się edukacją dorosłych.
Projekt musi odnosić się do celów programu Erasmus+ w sektorze Edukacja dorosłych, opisanych w Przewodniku po programie.
Szczególnie oczekiwane są projekty dotyczące szkolenia kadry organizacji edukacji dorosłych w takich obszarach jak: edukacja dorosłych uchodźców, wielokulturowość, tolerancja i różnorodność w środowisku uczenia się oraz nauczanie dorosłych w ich drugim języku.
Wspierane działania
Zasadniczym działaniem w projekcie są edukacyjne wyjazdy zagraniczne, do krajów programu Erasmus+, trwające od 2 dni do 2 miesięcy (z wyłączeniem czasu podróży). Działania edukacyjne podczas mobilności mogą polegać na:
- udziale w kursach, szkoleniach, konferencjach;
- obserwacji pracy w organizacji zajmującej się niezawodową edukacją dorosłych (tzw. job shadowing);
- prowadzeniu zajęć dla dorosłych słuchaczy lub szkoleń dla kadry niezawodowej edukacji dorosłych w organizacji zagranicznej.
W jednym projekcie można realizować wyjazdy na różne ww. formy edukacyjne, organizowane w różnych krajach. Cel, formę oraz liczbę wyjazdów należy uzasadnić we wniosku.
W projekcie należy zaplanować działania związane z przygotowaniem uczestników do wyjazdów (np. merytoryczne, kulturowe, językowe), monitoringiem oraz te związane z wykorzystaniem, wdrożeniem i upowszechnianiem rezultatów projektu, zarówno tych niematerialnych (np. zdobytego doświadczenia, wiedzy, umiejętności, nawiązanej współpracy), jak i materialnych (o ile dotyczy).
Podobnie istotnym elementem projektu jest też jego ewaluacja służąca ocenie, czy i w jakim stopniu osiągnął on zakładane cele i rezultaty, jaka była jakość poszczególnych działań, co warto zmienić w przyszłości itp.
Potencjalni beneficjenci i uczestnicy projektu
O dofinansowanie projektu mogą ubiegać się organizacje i instytucje związane z niezawodową edukacją dorosłych lub konsorcjum minimum trzech takich podmiotów z tego samego kraju. Projekt musi przewidywać udział minimum dwóch organizacji: jednej wysyłającej, która ubiega się o dofinansowanie projektu i odpowiada za wysłanie swojej kadry na mobilności oraz jednej przyjmującej z zagranicy, która zapewnia szkolenie. W przypadku wyjazdu na job shadowing lub w celu prowadzenia zajęć na etapie planowania projektu wymagane są stosowne uzgodnienia z organizacją przyjmującą, ponieważ są to formy edukacyjne szyte na miarę. Natomiast w przypadku wyjazdu np. na ogólnodostępną konferencję czy kurs, zakres współpracy z organizacją przyjmującą jest w naturalny sposób mniejszy.
Z wyjazdów może korzystać jedynie kadra organizacji wysyłającej lub krajowego konsorcjum, zaangażowana w niezawodową edukację dorosłych, np. nauczyciele szkół ogólnokształcących dla dorosłych, szkoleniowcy, edukatorzy dorosłych działający w społecznościach lokalnych oraz inni pracownicy wspierający uczenie się dorosłych, w tym kadra zarządzająca. Do kadry, w rozumieniu programu Erasmus+, zaliczani są pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę/dzieło/zlecenie oraz wolontariusze i członkowie organizacji pełniący rolę kadry edukacji dorosłych.
W przypadku uczestnictwa w wyjeździe zagranicznym osób ze specjalnymi potrzebami (z niepełnosprawnościami) możliwy jest udział osób towarzyszących.