Bieg Erasmusa w 2020 r. odbędzie się w rozbudowanej formule biegu zdalnego, w dniach 15-17 października (czwartek-sobota), w ramach międzynarodowej inicjatywy #ErasmusDays, pod hasłem: „Włącz IV e-Bieg Erasmusa”. Patronat nad wydarzeniem objęło Ministerstwo Sportu.
Drużyny otrzymają pakiet startowy, medale, a zwycięzcy poszczególnych kategorii (miejsca I–III) nagrody rzeczowe i puchary. Szczegółowy regulamin i rejestracja, obejmujące formę zgłoszeń, obostrzenia i bezpieczeństwo, ochronę danych osobowych i in. zostaną zamieszczone na stronie głównej Biegu w pierwszej połowie sierpnia 2020 r. Informacje dotyczące Biegu Erasmusa i aktywności towarzyszących pojawiają się również regularnie na fanpage’u Biegu.
– W Biegu biorą udział 4-osobowe drużyny sztafetowe.
– Drużyny biorą udział w biegu w wybranym przez siebie miejscu w Polsce (na dowolnym dystansie), umożliwiającym zachowanie zasad bezpieczeństwa (m.in. dojazd karetki, miejsce nie przebiegające wzdłuż ulic bez szerokiego chodnika, nie utrudniające ruchu, nie znajdujące się w sąsiedztwie terenów i obiektów grożących zawaleniem, oderwaniem się części konstrukcji, upadkiem itp.).
– Wybrana trasa Biegu może zakładać pokonywanie okrążeń, może to być również bieg ciągły, w którym zawodnicy czekają na siebie w wyznaczonych miejscach. Zapis trasy pokonanej w ciągu godziny rywalizacji należy przesłać do organizatora. Trasa musi więc umożliwiać zapis satelitarny (wybrane miejsce musi być objęte zasięgiem GPS/ Glonass/ Galileo).
Bieg będzie można zapisać w dowolnej aplikacji rejestrującej (endomondo, strava itp.) lub poprzez aplikacją udostępnioną przez wykonawcę technicznego Biegu. Szczegółowe informacje zostaną ogłoszone najpóźniej w połowie sierpnia. Niezależnie od wybranej metody, dostępne będą materiały szkoleniowe/ tutoriale z zapisu, a także z animacji zapisanych tras. Materiały te będą dostępne nieodpłatnie.
Bieg trzeba będzie zapisać w bezpłatnej aplikacji Endomondo. Udostępnimy nieodpłatnie materiały szkoleniowe/ tutoriale z zapisu, a także z animacji zapisanych tras.
Pierwsze 100 zgłoszonych drużyn otrzyma zestaw odzieży technicznej wysokiej jakości (lekka, siateczkowa koszulka biegowa z długim rękawem oraz lekko ocieplana, oddychająca, elastyczna opaska biegowa firmy, która m.in. ubierała reprezentację Polski na mistrzostwa świata w biegach górskich). Kolejne sto drużyn otrzyma zestawy gadżetów od Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Wszystkie drużyny otrzymają numery startowe oraz medale.
Pierwsze 100 drużyn zgłoszonych przez ww. instytucje (niezależnie od liczby zgłoszonych przez daną instytucję drużyn) otrzyma od organizatora zestaw przyrządów treningowych (drabinka lekkoatletyczna, spadochron oporowy, 5 płotków lekkoatletycznych i taśmy treningowe). Pierwszych stu opiekunów drużyn, nauczycieli, instruktorów, trenerów (niezależnie od liczby zgłoszonych drużyn) otrzyma voucher na wykorzystanie w sklepie sportowym. Korzystanie z przyrządów treningowych będzie zaprezentowane w materiałach treningowych medalistki olimpijskiej Oktawii Nowackiej (patrz punkt 6).
Ambasadorką Biegu Erasmusa jest Oktawia Nowacka, medalistka olimpijska, mistrzyni świata, zdobywczyni pucharu świata w pięcioboju nowoczesnym, która przygotowuje również multimedialny cykl zajęć i treningów, obejmujących ćwiczenia biegowe, ogólnorozwojowe, przygotowanie mentalne i elementy zdrowej diety. Każdy odcinek na zakończenie realizacji cyklu będzie wzbogacony o konspekt, do wykorzystania przez nauczycieli wychowania fizycznego i trenerów. Cały cykl powstanie do końca sierpnia 2020 r. W kilku sesjach treningowych wezmą również udział inni znani sportowcy, medaliści międzynarodowych imprez sportowych. Materiały są zamieszczane każdego tygodnia na kanałach Youtube FRSE oraz na fanpage’u Biegu.
Oprócz rywalizacji o najdłuższy dystans przebiegnięty w trakcie godziny (miejsca I-III) przewidziane są również dwie równorzędne kategorie: klasyfikacja drużyn, które stworzą najciekawszą relację z biegu (miejsca I-III) oraz drużyn, które w ramach Biegu zrobią najciekawszą promocję programu Erasmus+ (miejsca I-III). Relacje oraz działania promocyjne, odpowiednio udokumentowane (zdjęcia, materiały wideo, kampanie, happeningi, wydarzenia towarzyszące i in.) będzie oceniać jury konkursowe.