Wyniki konkursów 2020 w akcjach centralnych programu Erasmus+ w sektorze szkolnictwa wyższego – udział polskich instytucji
Na stronach internetowych zarządzanych przez Komisję Europejską opublikowano wyniki konkursów wniosków rozstrzygniętych w roku 2020 w tzw. akcjach centralnych programu Erasmus+ (wnioski składane bezpośrednio do Agencji Wykonawczej w Brukseli – EACEA).
Działanie zarządzane przez EACEA w Brukseli
Międzynarodowe projekty zmierzające do budowania potencjału w szkolnictwie wyższym w krajach partnerskich są realizowane przez grupę współpracujących ze sobą instytucji (przede wszystkim uczelni) z krajów programu i uprawnionych krajów partnerskich. Projekty tego typu ukierunkowane są na pomoc i wspieranie instytucji szkolnictwa wyższego oraz systemów szkolnictwa wyższego w krajach partnerskich.
Organizacje (instytucje) uczestniczące
W projektach typu „Budowanie potencjału w szkolnictwie wyższym” mogą uczestniczyć organizacje z następujących krajów:
- 34 krajów programu:
- krajów UE;
- Turcji, Islandii, Lichtensteinu, Norwegii, Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii (FYROM).
- kraje partnerskie z określonych regionów świata. Regiony uprawnione w roku 2018: 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11.
Regiony sąsiadujące z UE:
1. Zachodnie Bałkany
2. Kraje Partnerstwa Wschodniego
3. Kraje południowego regionu Morza Śródziemnego
4. Rosja [w granicach terytorium uznanego przez prawo międzynarodowe]
Inne regiony:
6. Azja
7. Azja Środkowa
8. Ameryka Łacińska
9. Iran, Irak, Jemen
10. Republika Południowej Afryki
11. Afryka, Karaiby, region Pacyfiku
Uprawnione instytucje z krajów programu lub krajów partnerskich to między innymi:
- uczelnie;
- stowarzyszenia uczelni;
- konferencje rektorów i organizacje studenckie;
- ministerstwa ;
- inne publiczne lub prywatne organizacje prowadzące działalność na rynku pracy lub w dziedzinie kształcenia, szkolenia i na rzecz młodzieży (np. firmy, organy publiczne, partnerzy społeczni, instytuty badawcze, fundacje, organizacje kulturalne)
oraz rządowe organizacje międzynarodowe (udział bez finansowania).
Skład konsorcjum realizującego projekt
Kraje programu: minimum 2 kraje; z każdego kraju minimum 1 uczelnia.
Kraje partnerskie:
– projekty, w których uczestniczy jeden kraj partnerski: minimum 3 uczelnie z tego kraju;
– projekty, w których uczestniczą co najmniej 2 kraje partnerskie: minimum 2 uczelnie z każdego kraju partnerskiego.
W projekcie musi uczestniczyć co najmniej tyle uczelni z kraju partnerskiego/krajów partnerskich, ile z krajów programu.
Wyjątki:
- Region 8 (Ameryka Łacińska) – co najmniej dwa kraje z tego regionu;
- mniejsze kraje partnerskie z mniejszą liczbą uczelni – możliwość udziału jednej uczelni;
- Rosja nie może być jedynym krajem partnerskim.
W przypadku projektów strukturalnych w skład konsorcjum muszą również wchodzić ministerstwa odpowiedzialne za szkolnictwo wyższe z każdego kraju partnerskiego uczestniczącego w projekcie.
Uczelnie z krajów programu biorące udział w projekcie muszą mieć Kartę Erasmusa dla szkolnictwa wyższego.
Czas trwania projektu
2 lub 3 lata.
Uwaga!
Od roku 2018 nie można wnioskować o specjalny komponent mobilności (special mobility strand).
Priorytety
W zależności od krajów uczestniczących w projekcie, mogą zostać określone krajowe, regionalne lub przekrojowe priorytety dotyczące obu kategorii projektów (projektów wspólnych i strukturalnych). W takim przypadku w projektach należy przedstawić, w jaki sposób i w jakim zakresie spełniają one te priorytety.
Wnioski, w których nie uwzględniono krajowych lub regionalnych priorytetów, nie będą brane pod uwagę przy przyznawaniu finansowania. Priorytety przekrojowe będą brane pod uwagę na etapie selekcji celem dokonania wyboru między wnioskami o podobnej jakości.
Proponuje się trzy kategorie krajowych/regionalnych priorytetów, obejmujących następujące obszary:
- poprawa jakości kształcenia i szkolenia w różnych obszarach tematycznych (w odniesieniu do opracowywania programów nauczania);
- usprawnienie zarządzania i działania instytucji szkolnictwa wyższego;
- ogólny rozwój sektora szkolnictwa wyższego w społeczeństwie.
Projekty wspólne (Joint Projects)
Projekty wspólne mają na celu przyniesienie korzyści w pierwszej kolejności i bezpośrednio organizacjom/instytucjom z krajów partnerskich zaangażowanych w projekt. Projekty te zwykle skupiają się na trzech rodzajach działań:
- opracowywaniu programów nauczania;
- modernizacji zarządzania uczelnią i funkcjonowania uczelni;
- wzmacnianiu związków między uczelniami i szerszym otoczeniem społeczno-gospodarczym.
Przykładowe działania:
- opracowanie, testowanie, dostosowywanie, wdrażanie programów kształcenia, narzędzi, metod kształcenia;
- szkolenia dla pracowników;
- poprawa infrastruktury dydaktycznej.
Projekty strukturalne (Structural Projects)
Projekty strukturalne powinny wywierać znaczący wpływ na system szkolnictwa wyższego w danym kraju partnerskim (nie na poszczególne instytucje).
Projekty te zwykle będą skupiać się na dwóch kategoriach działań:
- modernizacji polityki, zarządzania i kierowania systemami szkolnictwa wyższego;
- wzmocnieniu związku między systemami szkolnictwa wyższego i szerszym otoczeniem społeczno-gospodarczym.
W projektach strukturalnych wymagany jest udział ministerstwa szkolnictwa wyższego z każdego kraju partnerskiego uczestniczącego w projekcie.
Przykładowe działania:
- prowadzenie/opracowywanie ankiet, badań, analiz, raportów,
- doradztwo,
- organizacja konferencji, seminariów, warsztatów, dyskusji,
- szkolenia.
Przykładowe tematy:
- reformy bolońskie,
- narzędzia transparencji i uznawalności,
- internacjonalizacja uczelni,
- krajowe ramy kwalifikacji.
Maksymalnie dofinansowanie: 1 000 000 euro na projekt (nie wliczając specjalnego komponentu mobilności).
Minimalne dofinansowanie: 500 000 euro na projekt (nie wliczając specjalnego komponentu mobilności).
Budżet projektu jest obliczany w oparciu o stawki ryczałtowe oraz o koszty rzeczywiste.
Do realizacji projektu niezbędny będzie wkład własny realizatorów projektu. Minimalny wkład własny nie został określony.
Składanie wniosku
Wniosek składa organizacja wnioskująca w imieniu całego konsorcjum realizującego projekt do Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego w Brukseli.
Następujące instytucje z krajów programu lub z krajów partnerskich mogą występować jako wnioskodawcy:
- uczelnie (uczelnie z krajów programu muszą mieć ECHE);
- stowarzyszenia uczelni;
- konferencje rektorów i organizacje studenckie – mogą wnioskować tylko w przypadku projektów strukturalnych.
Wniosek składa się w formie elektronicznego pakietu aplikacyjnego zawierającego formularz elektroniczny wniosku „eForm” oraz dołączone do niego załączniki.
Projekty typu „Budowanie potencjału w szkolnictwie wyższym” z udziałem polskich instytucji
Przewodnik po programie Erasmus+
Przewodnik po programie (w języku polskim) – informacje o projektach typu „Budowanie potencjału…”
Strona Agencji Wykonawczej (EACEA).
Zapraszamy także na stronę programu Erasmus+ Projekty centralne i Sport.
W sprawach projektów centralnych prosimy kontaktować się bezpośrednio z Agencją Wykonawczą ds.Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego w Brukseli (EACEA).